The Weblands: De ‘socialogie’ van Nederland

Apr 18, 2014
The Weblands is een nieuw experiment van Weetmeer waarmee de ‘socialogie’ van Nederland in kaart wordt gebracht: een landkaart die laat zien welke merken, media, personen en andere onderwerpen we liken op social media en hoe deze zich tot elkaar verhouden.
Bekijk The Weblands op http://www.weblands.nl!
Van VakantieVeilingen tot Pink Floyd en van Kakhiel tot Candy Crush Saga, laat The Weblands aan de hand van de likes van meer dan 25.000 Facebookgebruikers de verbindingen tussen deze onderwerpen zien. Onderwerpen die door dezelfde personen leuk worden gevonden liggen dicht bij elkaar en vormen zo ‘landen’ op de kaart, die inzicht geven in verschillende doelgroepen die op Facebook actief zijn.
De landen
Op http://www.weblands.nl is deze fictieve landkaart met 13 landen te zien. De samenstelling van deze kaart wordt volledig bepaald aan de hand van de 2 miljoen likes van de ‘inwoners’ van The Weblands, er zijn geen handmatige of thematische aanpassingen gemaakt.
Linksboven in de kaart zijn met Arke/Zwitsal, KLM/Thuisbezorgd en Heineken/McDonalds (de landen zijn steeds genoemd naar hun twee onderwerpen met de meeste likes) de bekende Nederlandse merken ruim vertegenwoordigd. Verder naar beneden aan de linkerzijde komen steeds meer gratis- en aanbiedingensites aan bod, een groep Nederlandse artiesten en uiteindelijk een apart eiland dat geheel bestaat uit online games als CastleVille en Pet Rescue Saga.
In het midden is Pietitie de onbetwiste hoofdstad van The Weblands, samen met Adèle, Coca Cola en Taalvoutjes in het midden tussen de Nederlandse linkerkant en de meer internationaal georiënteerde rechterkant. Aan die rechterzijde zien we vooral internationale artiesten, films en tv-series, keurig geordend naar generatie. Van Rihanna en Vin Diesel, via Michael Jackson en Queen naar The Beatles en Pink Floyd.
Ten slotte vinden we rechts bovenaan nog een aantal eilandjes met onder andere De Speld en Kakhiel, de satirische hoek van The Weblands.
Interessant is om te zien dat ook vergelijkbare onderwerpen die niet direct aan elkaar gelinkt zijn, wel dicht bij elkaar in de buurt staan. Een goed voorbeeld hiervan zijn Ajax, Feyenoord en PSV, die in The Weblands dicht bij elkaar staan. Het moge duidelijk zijn dat er bijzonder weinig overlap is in de ‘likes’ van deze clubs, maar buiten hun clubliefde hebben deze fans blijkbaar wel veel overeenkomsten in hun andere voorkeuren op Facebook.
Via de interactieve kaart van The Weblands kun je zelf rondkijken, inzoomen en klikken. Bij ieder land en ieder onderwerp is meer informatie beschikbaar over de verdeling man/vrouw, de gemiddelde leeftijd en de gerelateerde onderwerpen.
Vriendenkring op de kaart
Wie daarnaast ook wil zien hoe zijn eigen vriendenkring is verdeeld over The Weblands, kan eenvoudig inloggen met zijn Facebookaccount. De vrienden worden dan aan de hand van hun likes op de kaart van The Weblands gezet.
Hiermee groeit ook het aantal inwoners van The Weblands; De gegevens van hen die inloggen worden, uiteraard volledig geanonimiseerd, opgenomen in volgende versies van The Weblands.
Socialogie
Het is interessant om op deze manier inzicht te krijgen in de dynamiek van de voorkeur van sociale mediagebruikers in Nederland, of zoals wij het noemen, de “socialogie” van Nederland. De fictieve kaart van The Weblands is slechts een eerste voorbeeld van het inzicht dat deze benadering kan opleveren.
Wil je ook weten waar jij en je vrienden zouden wonen in The Weblands? Log dan op de website in via Facebook en al je vrienden worden op de kaart weergegeven.